איך לצלם יפה מתחת למים?

צילום מתחת למים הוא דרך נהדרת לביטוי יצירתי בין אם אתם מתכננים לצלם תמונות באופן מקצועי או סתם כדי להשתעשע לכם במים. תנועת הגלים המרהיבה יחד עם החיים שמתחת למים, דגים, אלמוגים וכל מה ששוחה שם מתחת ומעל, יכול להיות מוקד נפלא לצילום תמונות שיעלו אתכם לרמה הבאה.

אבל צילום מתחת למים לא מוגבל רק לצילומי טבע מרהיבים. שיטת צילום זה יכולה להיות שימושית ביותר גם להדרכה בבריכה במהלך חוגי שחייה לילדים או למבוגרים. צילום התלמידים מתחת למים מאפשר למדריך להצביע על תנועה לא נכונה של השחיין הצעיר, למשל יד שלא נמתחת דיה קדימה, או כתף שמסתובבת יתר על המידה ומגיחה מהמים, ובכך לאפשר לו לראות במו עיניו ולהבין מה עליו לשפר בתנועת השחייה שלו.

יחד עם זאת, רוב המצלמים מתחת למים עושים זאת תוך כדי צלילה לעומק. לכן, הנה 5 טיפים ראשוניים לצילומים מתחת למים שיעזרו לכם למצוא את הדרך הטובה ביותר עבורכם לצילומים הכרוכים בצלילה מתחת למים.

1. קודם כל בטיחות

הכלל הראשון בצילום מתחת למים בים הפתוח הוא בטיחות. קחו בחשבון שאתם מתמודדים עם מערכת בעיות שונה לחלוטין ברגע שהשארתם את היבשה מאחור. לכן, אתם צריכים להיות מודעים לדרכים בהם תוכלו לשמור גם על עצמכם וגם על בעלי החיים במים סביבכם.

צלמים מנוסים מדגישים שבקרת הציפה היא המפתח, ובתחילת הדרך, כישורי הצלילה חשובים יותר מכישורי הצילום.
מומלץ להתקרב לאובייקט שאתם רוצים לצלם מבלי לגעת ולפגוע בחיים האחרים שמתחת למים, אלמוגים למשל. המשמעות היא שקודם כל תלמדו היטב לרחף במים.

2. להתחיל עם ציוד פשוט

בתחילת הדרך אתם לא זקוקים לציוד יקר. מצלמה קומפקטית פשוטה, עם הגדרות ידניות וכיסוי אטום למים תספיק לביצוע סט הצילומים הראשון שלכם מתחת למים.

אם כבר יש לכם מצלמה, עדיף להשתמש במכשיר שאתם כבר מכירים. העובדה שצלמים מקצועיים משתמשים במצלמה שעולה אלפי שקלים, לא אומרת שגם אתם זקוקים לציוד כזה יקר.

3. להצטייד בעדשה הנכונה

מבחינת בחירת העדשה, חשוב שתדעו מה אתם רוצים לצלם:

  • לצילום אובייקטים גדולים יותר תצטרכו עדשה רחבת זווית
  • – לאובייקטים קטנים יותר עדיף להשתמש בעדשת מאקרו

זאת משום שהעיוות שיוצרים המים גורמים לכך שככול שאתם קרובים יותר לאובייקט המצולם, כך הצילום שלכם יהיה ברור יותר.

כיסוי אטום למים פירושו שלא תוכלו להחליף עדשה תוך כדי מסע הצילום. לכן, חשוב לדעת מה אתם רוצים לצלם ואיזה סוג של צילום אתם רוצים להשיג, עוד לפני שאתם נכנסים למים.

4. להכיר את הגדרות המצלמה שלכם

הכינו את הגדרות המצלמה לצילום מתחת למים, לפי מה שמתאים לכם אישית. יש צלמים שמעדיפים להגדיר קודם כל את הצמצם, ואחרים את מהירות התריס (Shutter speed), כלומר את מהירות הסגר שבה המצלמה נפתחת ומאפשרת לאור להגיע מבעד לעדשה ולהיקלט בחיישן המצלמה.

חשוב לקחת בחשבון לא רק המהירות שבה ינוע האובייקט שאתם רוצים לצלם, אלא גם כמות התנועה שלכם במים. בכול מקרה, ההגדרה: Aperture priority אינה מומלצת אם אתם מצלמים אובייקט שנע במים במהירות.

מבחינת הגדרות הצבע, צלמים רבים המצלמים מתחת למים משתמשים בהגדרה: Auto White Balance (איזון לבן אוטומטי), ואחר כך יתקנו את קובץ ה-RAW. זה יכול לעבוד בנסיבות מסוימות, אבל שימו לב: יש צלמים הטוענים כי כאשר מצלמים באור הסביבה, ייתכן שזו לא הבחירה הטובה ביותר.

5. לראות את האור

מים משמשים כמעין פילטר ענק שבולע את כל קשת האדומים. ככל שתעמיקו לצלול, כך הצילומים שתלכדו יהיו יותר כחולים. כדי לשמור על גווני הצבע האמתיים של האובייקט שאתם מצלמים, יהיה עליכם להיות קרובים יותר לפני השטח, או להשתמש בתאורה חיצונית.

צלמים רבים מסתמכים על תאורת Strobe או פלאש לצילומים מתחת למים. זה מסייע להם להחזיר את הצבעים האמתיים לצילומים שלהם.

ה-Strobe, היא מכשיר המשמש ליצירת הבזקי אור וכמו הפלאש, ומאפשר לצלם להאיר את החשיכה כשהוא מצלם מתחת במים. תאורת Strobe תאיר רק את מה שמקדימה, כך שכדי להשיג את הרקע השחור שנראה בצילומי מאקרו רבים, צריך לבטל את אור הסביבה. זה נעשה באמצעות צמצם צר ופעולת תריס מהירה.

אל תשכחו שככול שאתם רחוקים מהאובייקט המצולם, כך תאורת ה-Strobe תלכוד יותר חלקיקים בצילום, ואלה יגדילו את מראה האובך בצילום שלכם.

2019-10-16T14:46:56+00:00
  דילוג לתוכן